Najnowszy pojazd demonstracyjny Daimler Truck Polska, czyli eActros 300 z zabudową śmieciarki rusza na testy. Pierwszą firmą, która sprawdzi, jak realizuje codzienne zadania przy zbiórce odpadów jest spółka Altvater Piła należąca do grupy Eneris.
Daimler Truck Polska sukcesywnie rozwija swoją flotę pojazdów demonstracyjnych z napędem bateryjnym – tak, aby jak najwięcej klientów z różnych branż w całej Polsce mogło osobiście przetestować elektryczne samochody Mercedes-Benz Trucks w swojej codziennej działalności. – Dotychczas dostępne były eActros 300 Tractor, eActros 400 z zabudową chłodniczą i eActros 400 z zabudową kontenerową, przeznaczone do transportu dystrybucyjnego, a także eEconic 300 L z zabudową firmy EKOCEL dla branży komunalnej – mówi Igor Kaczorkiewicz, Head of Marketing&Product, PR Daimler Truck Polska. – Teraz dołączył do nich kolejny pojazd specjalistyczny: eActros 300 z zabudową śmieciarki firmy Terberg. Mamy więc do zaoferowania trzy modele dla klientów dystrybucyjnych i dwa modele dla przedsiębiorstw komunalnych. Bardzo się cieszymy, że po udanych testach eEconica w Warszawie i Trójmieście, kolejna firma specjalizująca się w gospodarce odpadami będzie mogła przekonać się, jak sprawdza się w jej codziennej pracy eActros.
Spółka Altvater Piła należy do grupy Eneris, która jest wieloletnim użytkownikiem pojazdów komunalnych Mercedes-Benz Trucks. – Współpracujemy z najlepszymi dostawcami, wybieramy sprawdzone rozwiązania, a z Mercedesem od lat łączą nas dobre, partnerskie relacje – mówi Robert Kołodziejski, dyrektor ds. logistyki i eksploatacji w Eneris. – Od roku testujemy różne pojazdy z napędem elektrycznym, bo w tym wypadku chcemy również wybrać najlepszy model: teraz przyszedł czas na eActrosa 300, który popracuje u nas w ramach testu przez miesiąc. Chcemy dobrze nauczyć się obsługi tego samochodu, nie kierować się opiniami, tylko własnym doświadczeniem, na własnych trasach i z własnymi pracownikami. Po tym czasie powinniśmy uzyskać rzetelne odpowiedzi na wiele kluczowych pytań i choć zadania będą wymagające, to jesteśmy dobrej myśli.
eActrosem 300 z zabudową śmieciarki firmy Terberg będą w Pile jeździć dwie załogi, złożone z kierowcy i ładowacza. Do prawidłowej eksploatacji podczas testu przygotował pracowników Altvater profesjonalny trener Mercedes-Benz TruckTraining. Podczas szkolenia teoretycznego kierowcy dowiedzieli się m.in. jak korzystać z jazdy w trybie One Pedal Drive umożliwiającym optymalne zarządzanie odzyskiem energii, a także z systemu MirrorCam zastępującego tradycyjne lusterka oraz w jaki sposób może ich wspierać najnowsza wersja systemu ABA5, który do prędkości 50 km/h potrafi samodzielnie i całkowicie zatrzymać pojazd, jeśli wykryje pojawienie się w pobliżu pieszego lub rowerzysty. – Wszystkie te innowacyjne rozwiązania mają ogromne znaczenie dla poprawy wydajności, bezpieczeństwa i komfortu pracy kierowców obsługujących pojazdy komunalne w miastach – mówi Igor Kaczorkiewicz. – Trzeba jednak wiedzieć, jak umiejętnie z nich korzystać, dlatego przykładamy ogromną wagę do tego, by przekazując pojazd do testu, jednocześnie możliwie najlepiej przygotować do jego eksploatacji kierowców. Tylko wtedy nasze produkty mogą w pełni udowodnić swój potencjał, a w przypadku pojazdów elektrycznych ma to szczególnie duże znaczenie, bo są to rozwiązania zupełnie nowe.
W trakcie testu eActros 300 będzie pracował w identyczny sposób, jak jego konwencjonalny odpowiednik. – Uważamy, że tylko w ten sposób uzyskamy miarodajne informacje, dlatego praca będzie się odbywała na normalnych, zróżnicowanych trasach: zarówno w mieście, jak i na terenach podmiejskich – wyjaśnia Paweł Bardziński, Dyrektor Działu Logistyki Altvater Piła. – Trasy te są również różnej długości, a pojazd będzie obsługiwał wszystkie rodzaje frakcji, co oznacza oczywiście odmienne zużycie energii, zróżnicowane obciążenie, liczbę pojemników, przystanków itp. Każda zmiana trwa 7,5 h i ten czas eActros musi tyle przepracować bez konieczności dodatkowego ładowania. Ze względu na taką specyfikę pracy pojazd będzie mógł więc być ładowany wyłącznie w nocy i do tego celu firma podczas testu będzie korzystać z mobilnej ładowarki dostarczonej przez Daimler Truck Polska. – Tak naprawdę na obecnym etapie transformacji, zakup elektrycznego pojazdu komunalnego wiąże się jednocześnie z koniecznością zapewnienia infrastruktury do ładowania – mówi Robert Kołodziejski. – Tym bardziej więc musimy wybierać taki model, który biorąc pod uwagę wszystkie koszty – zakupu, eksploatacji – będzie w stanie całkowicie zastąpić pojazd konwencjonalny. Zasięg jest tu kluczowym parametrem, a trzeba pamiętać, że śmieciarka to nie tylko samochód, ale również zabudowa, której praca pochłania sporo energii. Dlatego duże nadzieje wiążemy nie tylko z pojemnością trzech modułów akumulatorów o łącznej pojemności 336 kW w eActrosie, ale również z efektywną rekuperacją, czyli odzyskiem energii. Mamy już trochę wiedzy na ten temat z innych testów i możemy dość dokładnie porównać dane.
– Zdajemy sobie sprawę z wyzwań, jakie stoją przed naszymi klientami w związku z transformacją, dlatego oprócz produktu, zapewniamy im także wsparcie podczas eksploatacji – mówi Igor Kaczorkiewicz. – Z jednej strony polega ono na przekazaniu niezbędnej wiedzy kierowcom, z drugiej na doradztwie w zakresie efektywności energetycznej, które zapewnia nasz eConsultant Damian Rendzikowski. Jesteśmy przekonani, że w takich warunkach test naszego nowego pojazdu demonstracyjnego będzie udany i miarodajny, a komunalny eActros 300 udowodni swoją wydajność jako skuteczne, nowoczesne, bezpieczne i komfortowe narzędzie pracy przy odbiorze odpadów.
Leave a Reply