Na początku lipca br. Bucher Municipal oficjalnie wprowadził do oferty zamiatarki kompaktowe serii V20. Całkowicie nowe maszyny wyróżniają się m.in. wysokimi parametrami użytkowymi, innowacyjnymi rozwiązaniami chroniącymi newralgiczne elementy przed uszkodzeniem oraz niespotykaną ergonomią i warunkami pracy operatora.
Seria V20 obejmuje cztery zamiatarki, przy czym wszystkie mają konstrukcję przegubową, takie same wymiary gabarytowe (długość 4200 mm, szerokość 1300 mm, wysokość 1999 mm) i należą do klasy maszyn o pojemności 2 m3. Modele CityCat VS20 i CityCat VS20e (wersja z napędem całkowicie elektrycznym) charakteryzują się DMC równą 3,5 t, więc mogą na nich pracować operatorzy posiadający prawo jazdy kat. B. Biorąc pod uwagę masę własną wynoszącą 2,5 t, zapewniają ładowność na poziomie 1000 kg. Zamiatarka VS20 jest wyposażona w silnik wysokoprężny o mocy 45 kW i spełnia normy emisji spalin Stage V. W maszynie VS20e układ jezdny napędza jednostka elektryczna – również o mocy 45 kW, zasilana z baterii litowo‑jonowych zdolnych do zmagazynowania 45 kWh energii. Po całkowitym naładowaniu umożliwiają pracę przez maksymalnie 6 h. Obie zamiatarki VS20 są więc optymalnym rozwiązaniem w przypadku zastosowań „in‑door”, czyli wewnątrz hal, magazynów, gdzie zanieczyszczeń jest mniej, są one lżejsze, a od maszyny wymaga się niższego nacisku na podłoże. Nie oznacza to jednak, że nie można wykorzystywać ich do sprzątania chodników, alejek czy parkingów, bo są to w pełni funkcjonalne zamiatarki o dużej wydajności i tym samym uniwersalnym przeznaczeniu.
Pozostałe dwie maszyny, czyli CityCat V20 i CityCat V20e to zamiatarki typowo „out‑doorowe” zaprojektowane z myślą o najcięższej pracy. Przy masie własnej 4,8 t zapewniają rekordową w klasie ładowność, która wynosi aż 2,1 t. Źródłem napędu modelu spalinowego (V20) jest silnik Euro 6d o mocy 62 kW. Jednostka elektryczna zastosowana w zamiatarce V20e oferuje takie same osiągi, co w przypadku maszyny VS20e (45 kW), ale współpracuje z baterią o „pojemności” 63 kWh. Taki zapas energii wystarcza na pracę nawet przez 8 h.
Zdaniem producenta podwozie przegubowe zapewnia lepszą manewrowość – tył podąża za przednim członem (bez tzw. zachodzenia), dzięki czemu operator może w pełni skoncentrować się na zamiataniu i obserwacji otoczenia przed maszyną. Średnica zawracania między ścianami wynosi 7,72 mm, natomiast między krawężnikami – 6,95 mm. Człony nie skręcają się względem siebie w płaszczyźnie poziomej, co poprawia stabilność prowadzenia. Ponadto taki przegub ma prostszą konstrukcję i tym samym zapewnia niższe koszty obsługi. Przednie zawieszenie jest niezależne, obejmuje ukośnie zamontowane wahacze i sprężyny śrubowe, tylne – zależne z resorami piórowymi. Przy wszystkich kołach znajdują się hamulce tarczowe. Modele spalinowe mają napęd hydrostatyczny, zapewniający bezstopniową regulację prędkości: w trybie jazdy w zakresie 0‑50 km/h (w zamiatarce VS20: 0‑40 km/h), w trybie zamiatania 0‑15 km/h. Przełączanie zakresów pracy przekładni hydrostatycznej nie wymaga zatrzymania maszyny. Równie komfortowo i precyzyjnie kontroluje się prędkość zamiatarek elektrycznych VS20e/V20e, napędzanych silnikiem synchronicznym z odzyskiem energii podczas zwalniania. Maszyny te zapewniają taką samą maksymalną prędkość jazdy, co odmiany spalinowe.
Wszystkie zamiatarki Bucher CityCat nowej serii V20 są wyposażone w zbiornik na nieczystości wykonany z nierdzewnej blachy o grubości 2 mm. Jego pojemność całkowita wynosi 2 m3, natomiast użytkowa (netto) 1,3 m3. Wentylator znajduje się z tyłu zbiornika. Wytworzony przez niego ciąg powietrza w kanale ssącym „podejmuje” i transportuje zebrane przez szczotki zanieczyszczenia do wnętrza zbiornika. Cięższe frakcje trafiają na dno, lżejsze są zatrzymywane na specjalnej siatce umieszczonej w górnej części maszyny. Aby w maksymalnym stopniu ograniczyć pylenie podczas pracy, wszystkie zamiatarki mają rozbudowany system dysz zraszających. Znajdują się one nie tylko przy szczotkach (możliwe jest zastosowanie takich elementów również przy tzw. trzeciej szczotce), ale również w rurze ssącej i samej ssawie. Ta ostatnia ma łącznie trzy dysze, przy czym jedna jest zasilana wodą zużytą, co ogranicza zapotrzebowanie na wodę czystą i tym samym zwiększa autonomiczność maszyny. Maszyny CityCat nowej serii V20 otrzymały certyfikat EUnited PM10 i PM2,5 z maksymalną liczbą czterech gwiazdek. Oznacza to, że znakomicie radzą sobie z przechwytywaniem nawet najdrobniejszych pyłów o średnicy 2,5 µm, które są szczególnie niebezpieczne dla zdrowia.
W standardowej kompletacji zbiornik na wodę czystą ma pojemność 275 l, na brudną 150 l. Ciekawe i praktyczne rozwiązanie stanowi tzw. pływająca ssawa z opatentowanym mechanizmem zawieszenia. Sprawia on, że bez względu na ukształtowanie terenu zostaje zachowany jednakowy prześwit między ssawą a podłożem. Przyjęte rozwiązanie gwarantuje maksymalny ciąg powietrza i odpowiedni efekt zamiatania, ale przede wszystkim zapobiega uszkodzeniu ssawy podczas przejeżdżania przez progi zwalniające czy wystające studzienki kanalizacyjne.
Istotny wpływ na wydajność, jakość i bezpieczeństwo pracy zamiatarki mają warunki, w jakich przebywa operator, dlatego przy opracowywaniu nowych maszyn Bucher poświęcił wiele uwagi kabinie. Jest ona wykonana z aluminium i zapewnia bardzo dobrą widoczność dzięki jednoczęściowej szybie czołowej, szklanym drzwiom i dwóm tylnym oknom. Ponadto wyróżnia się płaską podłogą, która umożliwia swobodne przechodzenie z jednej strony na drugą oraz dwoma identycznymi, pełnowymiarowymi fotelami z zagłówkami i 3‑punktowymi pasami bezpieczeństwa. Kolumna kierownicy jest regulowana w dwóch płaszczyznach i można ją przestawiać na lewą lub prawą stronę maszyny. Wielogodzinną pracę w różnych porach roku ułatwia m.in. podgrzewana szyba czołowa i lusterka zewnętrzne, nagrzewnica, klimatyzacja, radio DAB+ z systemem Bluetooth oraz gniazdo USB do ładowania telefonu. Do sterowania i kontroli najważniejszych funkcji roboczych zamiatarki służy montowany standardowo system Smart‑Con. Obejmuje on wielofunkcyjny, ergonomiczny podłokietnik z zestawem przycisków i pokręteł oraz kolorowy wyświetlacz o przekątnej 4,3”. Zastosowane rozwiązanie umożliwia obsługę maszyny jedną ręką, a dzięki temu lepsze skoncentrowanie się na jej precyzyjnym kierowaniu. W ramach wyposażenia dodatkowego można zamówić interaktywny ekran dotykowy CSense o wielkości 10,1”. Pozwala on m.in. na zmianę ustawień predefiniowanych, diagnostykę maszyny, wyświetlanie informacji o prędkości wentylatora, czasie pracy, przejazdów, pokonanym dystansie itp.
Poza dodatkowym wyświetlaczem i trzecią szczotką we wszystkich nowych zamiatarkach są dostępne jeszcze inne rozwiązania opcjonalne, umożliwiające zoptymalizowanie maszyny pod kątem konkretnych zastosowań i preferencji klienta. Do najczęściej zamawianych należą m.in. rura ssąca o średnicy 120 mm i długości 4,9 m montowana z tyłu zamiatarki, lanca wysokociśnieniowa z wężem o długości 11 m, zasilana pompą membranową o ciśnieniu 20 bar i wydajności 117 l/min, dodatkowy zbiornik na wodę czystą – jej ilość można zwiększyć do maksymalnie 425 l, hydrauliczne podnoszenie bocznych szczotek dla łatwiejszego omijania przeszkód, boczne dysze spłukujące i system automatycznego smarowania.
Karol Wójtowicz
Leave a Reply